Jak jeździć w Delhi

Różnice kulturowe między Indiami a Europą nigdzie nie są tak widoczne, jak na drogach. Jako dość doświadczony w warunkach bojowych kierowca, porwałem się swego czasu na opracowanie krótkiego kursu poruszania się w Indyjskim chaosie drogowym. Ostatnio natknąłem się na wideo, które przypomniało mi o tamtym wpisie powstałym – jak się okazało – w wersji anglojęzycznej. Postanowiłem więc go dla Pańśtwa przetłumaczyć.

W tym pozornym szaleństwie jest bowiem ukryta pewna metoda a zasady ruchu drogowego są o wiele prostsze niż gdziekolwiek indzie. Wystarczy zapomnieć o wszystkich wyuczonych regułach, maksymalnie się skupić i zaufać intuicji.

Panie i Panowie. Zapnijcie pasy (jeśli je macie). Ruszamy w drogę!

PS. Poniższe akrobacje były wykonywane przez szaleńca. Nie próbujcie tego w domu!

A oto nasz przewodnik!:

1. Przygotowanie pojazdu

Wsiądź do pojazdu, uruchom silnik, sprawdź * klakson i migacze. Jeśli masz lusterka – upewnij się, że są one złożone, inaczej wkrótce je stracisz. Teraz jesteś gotowy do jazdy.

2. Znaki i światła drogowe:

Zielone światło = jedź

Zółte światło = jedź

Czerwone światło = warto rozważyć zatrzymanie lub spowolnienie, ale nie koniecznie

Nie widziałem żadnych innych znaków niż ograniczenia prędkości oraz znak „zakaz ruchu riksz”. Jeżeli jednak takie napotkasz – po prostu zignoruj.

c) Komunikacja z innymi kierowcami

światła awaryjne – sygnał, że masz zamiar zrobić coś dziwnego na drodze (np. zawrócić na autostradzie lub zaparkować na środku skrzyżowania). Są gwarancją bezpieczeństwa i bezkarności.

Kierunkowskazy – nie używane.

Długie światła – zawsze włączone w związku z narodowym konkursem pt. „Mam silniejsze światła niż ty”.

„Miganie światłami” – w nocy zastępuje klakson, a zatem używane permanentnie.

Klakson (horn) – pamiętaj, „Klakson OK Tato!” („Horn OK Tata!”). Dźwięk klaksonu jest hymnem narodowym Indii. Wskazuje na dowolne działania jakie chcesz podjąć na drodze lub nawet tylko zaznacza Twoją obecnością. Zanalizujmy na przykładach:

Chcesz jechać prosto – klakson i jedź prosto

Chcesz jechać w prawo / lewo – zatrąb dwa razy i skręcaj. Można rozważyć również wychylenie ręki przez okno podczas skręcania, byle nie za daleko, bo można ją stracić.

Chcesz wyprzedzić – trąb w sposób ciągły, aż skończysz.

Jesteś szczęśliwy – trąb szybko, melodyjnie

Jesteś smutny – trąb powoli

Jesteś zły – trąb wściekle bez powodu

Jesteś z Pendżabu – Twój klakson jest największy i gra bhangrę

Jesteś kierowcą ciężarówki – Twój klakson jest większy niż tych z Pendżabu

Masz skuter – masz Duży i Głośny Klakson i udajesz, że jesteś ciężarówką. Ludzie najpierw Ci ustąpią, a dopiero potem się zorientują, że zostali wrobieni

4) Pierwszeństwo na drodze:

pierwszy – największy (ciężarówka, autobus, pociąg) – UWAGA: zasadę tę można zaobserwować także w inny sposób. Ciężarówki mają tendencję do jazdy na skróty, nie zawsze legalnie. Nie próbuj się z nimi bawić w James Deana albo księdza Rydzyka!

Drugi – ten z najgłośniejszym klaksonem (mimikra)

Następny – kto pierwszy, ten lepszy.

Na końcu lub przebiegając pomiędzy poruszającym się samochodami – piesi.

Zasada zaufania: obserwuj liczbę rys na samochodzie i dostosuj swój dystans od tego pojazdu wprost proporcjonalnie do ich ilości.

Bawcie się dobrze!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s