Dwie drogowe rewolucje.

VS

Dziś oficjalnie do sprzedaży wszedł Tata Nano. W największym skrócie – oto szczegóły jakie podał Tata Motors. Koszt – 120-130.ooo Rupee ok. 8 tys złotych po dzisiejszym kursie. Pierwsza wpłata – 2999Rs.  Będą trzy wersje dostępne w sprzedaży, z czego podstawowa (jedyna bez klimatyzacji) ma stanowić ok. 50% produkcji. Auto pojawi się na drogach w czerwcu (więc chyba nie ujrzymy…). Wszstko o starcie Nano można przeczytać tutaj.

Tata ogłosił również, że trwają prace nad hybrydową wersją Nano, nie tylko ze względu na induską oszczędność, ale też (dość w sumie dziwnie rozumiane) przywiązanie do ekologii. W Indiach już jest jednak samochód dla tych, którzy naprawdę chcą być „zieloni”. ..

Zauważyłem go wkrótce po przyjeździe do Bangalore. Malutkie auto, dość pokraczne, wysokie, krótkie, nieco plastikowe z wyglądu jest naprawdę zauważalne w miejskim pejzarzu. Nie mam danych dotyczących ilości takich pojazdów w B’lore, ale jeździ ich naprawdę sporo. To Reva, produkowane w Bangalore przez firmę o tej samej nazwie, mini-autko na prąd.

Reva – w przeciwieństwie do większości „ekologicznych” pojazdów, już dawno nie jest wizją przyszłości. Mogący się wcisnąć dosłownie wszędzie pojazd produkowany jest masowo od 8 już lat, a jego najnowsza wersja może się pochwalić całkiem ciekawymi parametrami – 80km/h, 120 km na jednym „tankowaniu” przy średnim koszcie szacowanym 4paisa (czyli 1/20 Rupee czyli 1/350 zł!) za kilometr. I do tego baterie ładuje się 6h, ale przy awaryjnie można osiągnąć 90% ich wydajności już w godzinę! Nic dziwnego, że to także eksportowy hit i że Bangalorska firma jest na tym raczkująym rynku jednym z głównych graczy.

Reva ma właściwie tylko dwie (no – trzy) wady. Po pierwsze – cena. 8000$ to za tak małe autko wciąż nieco odstraszający pułap, ale z drugiej strony – przy takich kosztach utrzymania?? Po drugie – zasięg. Póki co to jest autko TYLKO do użytku miejskiego. Ale może wkrótce się to zmieni? Po trzecie – ilość miejsca w środku – z limitem 270kg i praktycznie brakiem tylnej kanapy, zastosowania Revy są dość ograniczone.

Niemniej jednak, to kolejny dowód na to, że w zakresie nowoczesnych rozwiązań ekologicznych, Indie mają się czym chwalić. Od jakiegoś czasu zabieram się za to, by temat rozwinąć. Myślę, że juz wkrótce…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s